Ролята на музиката в ефективната реклама

Живеем в свят на постоянни визуални стимули. За да може информацията, насочена към нас да ни достигне успешно са нужни и други средства. Един от най-важните начини за комуникация с потребителите, особено в контекста на рекламата, е музиката. В следващите редове ще разберем как тя може не само да продаде даден продукт или услуга, но и да скъси разстоянието между бизнеса и потенциалния клиент.
Директна емоционална връзка
Частта от мозъка, която обработва нашите спомени и емоциите е същата, чрез която и музиката достига до нас. Това е и причината, заради която определени мелодии или звуци мигновено предизвикват емоционални реакции и вадят на повърхността спомени и усещания. Чрез музиката можем да насочваме и моделираме преживяването на потребителя, да го накараме да асоциира звука с определени ситуации, епохи и настроения. По този начин създаваме връзка с продукта или услугата, към която искаме да прояви интерес.
Нива на въздействие
Освен директна връзка с емоциите и усещанията на зрителя, музиката въздейства по много други начини. Също както в киното, тя може да бъде носител на сюжета, да загатва за положителни и отрицателни герои, да започва и завършва истории. Оставена на заден план, тя създава атмосфера. Когато я допуснем на преден план можем с нейна помощ да акцентираме върху отделни елементи на нашата реклама. Това е в основата на писането на музикални джингли, но мозъците ни реагират толкова бързо на аудио стимулите, че понякога е достатъчен дори само един тон или звук, за възникването на нужната асоциация. Помислете си за стартовия сигнал на Windows, рингтона на старите телефони Nokia, отварящия бял шум на HBO – веднага зазвучават в главата ви, нали?
Път към правилната аудитория
Всяка музика идва със своята публика, натоварена е със следите на времето, от което идва, носи редица културни и субкултурни натрупвания. Подходящият саундтрак позволява директното таргетиране на публиката, за която е създаден продуктът, който искаме да рекламираме. Музиката носи така нужният социален и времеви контекст, който превръща рекламата в по-истинско и автентично преживяване.
Силата на думите
Изборът на правилната музика не приключва с най-запомнящата се мелодия. Ключово е нейното лирическо послание. Честа практика е да се използват вече познати парчета с леко променен текст, като резултатите варират от колосален криндж до незабавна класика. И в двата случая публиката започва да възприема вече познатата музика по нов начин. Понякога оригиналният текст също се вписва перфектно в концепцията на рекламата и тогава с един куршум поваляваме два заека. Възползваме се не само от авторитета на парчето, но и от това на неговия изпълнител. Така още по-убедително посочваме на потребителите, че те трябва също да се припознаят в рекламирания продукт.
Рекламата е бизнес за милиарди и един от основните начини, по които музикантите печелят в днешната свръх-конкурентна среда. Елегантната комбинация от музика, текст, визия и продукт е сложен процес, но неговото овладяване крие огромен потенциал за моделиране на зрителското преживяване. Приложната функция на музиката е поредното доказателство, че тя не е само форма на изкуството или тип забавление, а мощен медиум, който ни дава пряк достъп до човешките емоции, чувства, спомени и импулси.