"В основата на всичко е историята" - Зад кулисите на снимачната площадка с Тодор Николов

Тодор Николов е продуцент и режисьор с впечатляващо резюме. Той е и главно действащо лице зад две компании - Adventure Films и Filming in Bulgaria. Работил е за видео продукции на Discovery Channel, Travel Channel, BBC и много други. Има над 15-годишен опит в създаването на рекламно и корпоративно видео съдържание, комедийни и риалити сериали, та дори и вечерни шоу-програми. Бил е замесен във всеки един етап от реализирането на всички тези видео продукции и нямаме търпение да надникнем зад кулисите с неговите истории. Приятно четене!

През годините си минал през почти всички звена необходими за реализацията на една видео продукция – продуцент, режисьор, глас зад кадър, актьор, сценарист, оператор и може би пропускам нещо? В коя роля се чувстваш най-уверен? Какво ти даде целият този опит?

Този въпрос предизвиква в съзнанието ми един ярък спомен – в първите дни на обучението ни в НАТФИЗ, проф. Анастасия Савинова, която ни преподаваше по сценично движение, питаше всеки от нас, с какво се е занимавал, какво може да прави и т.н. След като изслуша един колега, каза: „Ясно, ясно – човекът-оркестър! Внимавайте много, че едно време приехме един „човек-оркестър“, а като завърши – ни човек, ни оркестър“… Явно не съм внимавал много!

Наистина съм се занимавал с много аспекти на артистичната професия и съм се справял добре, но нямам самочувствието, че разбирам от всичко. За продуцент се изисква специфичен бизнес нюх, от който аз съм малко далеч… добрият сценарист е виртуозен писател, какъвто не смятам, че съм… а оператор съм бил само любителски.

Най-добре се чувствам на режисьорското място, което ми дава възможност да превърна една история във филмов разказ. А комедията е жанрът който най-много ме зарежда и в който работя с най-голямо удоволствие.

 

Как започна твоята история със снимането на филмови и ТВ проекти? Защо реши да си зад камерата, а не пред нея?

Пътят ми в телевизията започна в Hidalgo Productions – продуцентска компания с голям екип, която днес стои зад голяма част от популярните заглавия на екрана, а тогава, в далечната вече 2005-та година, бяхме само трима. Точно тогава ми се наложи да разбирам от всичко по малко, за да може работата да върви и да се развиваме. Заставането зад камерата се случи някак естествено – аз съм завършил режисура за куклен театър и въпреки, че нямах опит в телевизията, получих този шанс и реших да не го изпускам. Не беше лесно и дори днес, преди всеки снимачен ден имам сценична треска, но не съжалявам, че се впуснах в това начинание. 

 

 

Според теб къде се крие чарът на разказването на истории чрез видео? Кой е най-въздействащият елемент, на който разчиташ, за да грабнеш вниманието на зрителите?

Когато се получи добре, филмовият разказ се превръща в една магия… Звучи клиширано, но не е. Направи ли се майсторски, всеки филм, или сериал, потапя зрителя в един друг свят – било то забавен, мистичен, фантастичен и т.н. Зрителят заживява в него, започва да мрази или да обича героите в него, впечатляват го местата, до които го отвежда този разказ, ядосва се на проблемите на героите, обсъжда го с приятели и т.н. Смятам, че чарът е точно в това – в разкриването на един друг свят, който ако е създаден добре, запленява. Относно предпочитаните средства, те зависят от конкретния проект, но понеже споменах, че комедията ми е любима, смятам, че ситуационният хумор, дори понякога абсурдният, който влагам в сцените, се оценява от зрителя и задържа вниманието му.

 

Обикновеният зрител рядко може да си представи мащаба на усилията необходими да се заснеме дори едноминутна реклама. Разкажи ни за етапите, през които преминава една видео продукция от идея до реализация.

Резултатът от всеки творчески процес, малко или много скрива сложностите, които го съпътстват. Когато се взираме в една картина, наслаждаваме на едно музикално произведение, или се впечатляваме от един театрален спектакъл – къртовският труд, който стои зад създаването им, остава скрит. Това е нормално, защото творческите терзания и физическите препятствия са за авторите и участниците, а насладата е за зрителя.

Всеки проект изисква различен подход, но ако трябва да се опише принципният подход при създаването на едно филмово произведение, всичко започва с хрумката, идеята, вдъхновението…

Рекламата всъщност е късометражен  филм. След получаването на конкретното задание от клиента, екипът се събира и започва обсъждане на идеи. Нахвърлят се най-различни варианти и колкото по-смели са те в началото, толкова по-добре. На този начален етап, не бива да има ограничения. Необходимо е първоначално натрупване на богата основа. Вземат се под внимание конкретните нужди на клиента, аудиторията, към която ще е насочено основното послание, предишни кампании (ако има такива), за да се избегне повторение, но основното остава – какво ние, като автори, искаме да кажем с този бъдещ късометражен филм.

Следва написване на сценарий и изготвяне на сториборд (сцените в бъдещата реклама, поднесени като рисунки, за по-добро възприемане от клиента), одобрение от страна на поръчителя, подбор на най-подходящите локации, кастинг за основните и второстепенни роли, подготовка на логистиката – получаване на разрешителни за снимки от съответните институции, затваряне на улици (ако е необходимо), изготвяне на декори, гардероб, уточняване на грим и прически на участниците, следене на прогнозата за времето (при снимки на открито), поправки по сценария (защото клиентът има съмнения), повторен оглед на избраната локация по същото време на деня, за когато са определени снимките, подготовка на техническата част – камери, осветление и звук, проби с техниката на терен, изготвяне на снимачен график по часове (за да знае всеки кога и какво конкретно се снима), финално потвърждение на датата за снимки, нови „леки“ корекции по сценария, защото клиентът има съмнение, сценаристът е пред припадък, режисьорът си скубе косите, СНИМАЧЕН ДЕН…

В този ден, шансът процесът да се подреди, или да се разпадне, е 50 на 50, но ако кетърингът е добър, всички са доста по-доволни. Великият руски театрален режисьор и теоретик Станиславски казва на своите актьори – „когато прекрачваме прага на театъра, оставяме калните си галоши отвън“. Това важи и за снимачния процес - всички проблеми, спорове, съмнения, конфликти – трябва да останат далеч от снимачната площадка, иначе нищо няма да се получи. Това е творчески процес, в който участват емоционални хора със силни и странни характери, но за да има успех, трябва да има и дисциплина.

Ако все още ви е интересно – следва монтаж на заснетия материал, работа върху цветовете на бъдещия клип, sound design или работа върху звуковата картина и… финално одобрение от клиента, който в този случай е първият и най-важен зрител. Това беше накратко, а сега по-подробно…. Не, спокойно, няма повече :)

 

 

В кино средите често се шегуват, че успехът на един видео проект зависи основно от пост-продукцията. Какво според теб не може да прикрие или оправи пост-продукцията?

Да, пост-продукцията, която включва в себе си процеса на монтажа, цветовите корекции и sound design-а наистина често върши чудеса, но… каквито и магьосници да се съберат в монтажа, те не могат да превърнат един лош филм в добър. Ако сценаристът не се е справил на драматургично ниво, а режисьорът не е успял да „изглади“ сценарните грешки и е създал един лош разказ – вълшебниците от монтажа ще са безсилни.

 

С твоя екип сте работили по продукции на Discovery Channel, Travel Channel, BBC и много други. Koe е най-голямото предизвикателство, с което сте се сблъсквали в тези проекти?

Работата за големи международни медийни компании винаги е страхотен шанс, защото дава възможност „да си свериш часовника“, да видиш как работят екипи с много по-голям опит в сферата и да черпиш идеи и опит направо от извора. Много от тях се изненадват, когато пристигнат тук и получат обслужване на толкова високо ниво. България е малка страна и сякаш никой не очаква, че идвайки тук, ще види в екипа си толкова добре подготвени местни оператори, режисьори, звуко-режисьори… До преди две години, предизвикателствата бяха съвсем нормалните за една продукция – да намериш най-подходящата локация, да извадиш всички разрешителни навреме, въпреки бавната работа на някои институции, да си подредил всичко без грешка, за да може снимачният процес да се случи гладко и все пак да осигуриш едно приятно преживяване за гостуващия екип, извън работата. Справяхме се.

Днес предизвикателството е малко по-различно – чуждестранните снимачни екипи трудно пътуват, поради създалата се обстановка. Същите тези компании имат нужда от ново съдържание, но имат огромно затруднение за свободно придвижване по света, което е в основата на работата им. Някои от тях много бързо намериха логично решение – „дистанционно снимане“. Или с други думи, ние получаваме от тях първоначалната идея, помагаме в развитието на сценария, намираме подходящите локации и участници, снимаме само с локален екип и изпращаме заснетия материал на поръчителя. По този начин никой не прекосява граници и рисковете от стопиране на продукцията се минимизират, но това означава и че отговорността за нас е много по-голяма. На терен не присъства режисьор, оператор или продуцент от Discovery и нашата задача е да заснемем всичко по техните стандарти, на нивото на всички останали продукции, които гледате в ефира на Discovery, Nat Geo, BBC, Travel Channel и т.н.

Нашата „малка, но сплотена“ компания  Adventure Films вече реализира няколко подобни проекта и наистина предизвикателството е голямо, но и удовлетворението е по-голямо от добре свършената работа.     

 

Какви са разликите при работа с клиенти от чужбина и такива от България? Какво впечатлява чужденците най-много, когато дойдат тук?

Доста трудно е да се направи подобен паралел, защото дори локалните ни клиенти като Modis, Kaufland, Загорка, Pernod Ricard… всъщност са големи международни компании. Тяхната корпоративна политика и вътрешни стандарти, не са „създадени“ на локално ниво в България и те по своята същност, реално са „международни клиенти“.

Има разлики, разбира се, но те са по-скоро на географско-човешко ниво. Като балкански народ и хора от юга, ние сме доста по-емоционални и по тази причина „запалването“ с една идея на един локален клиент е по-лесно. При представянето на една концепция пред клиенти в България, много по-често усещаме емоцията, която предизвикваме само с разказа си и така разбираме, дали сме успели да докоснем правилната „струна“… При работа с клиенти директно в Западна Европа или в Съединените Щати, тази емоционална връзка се установява по-трудно и отнема повече време…  

 

 

Коя е най-запомнящата се случка, която си имал по време на снимки? А най-вълнуващата локация, на която сте снимали?

Снимали сме на стотици различни локации, всяка от които е имала своя чар и своите предизвикателства, но наскоро работихме по един проект на Discovery, който в Европа си излъчва със заглавие “Mysteries of the Abandoned”. Тази поредица се фокусира върху забележителни инженерни и архитектурни обекти по целия свят, които в миналото са играли важна роля в дадена държава, но днес тънат в разруха и забрава.

Предварителният подбор, огледите на тези обекти и впоследствие заснемането на някои от тях, беше доста емоционално преживяване, защото видяхме, как част от нашата история, култура и архитектура, потъва в забвение. Радостна беше мисълта, че разказвайки тяхната история, сякаш възкресяваме надеждата, че ще им бъде обърнато внимание и ще имат бъдеще.

Запомнящи се случки също е имало безкрайно много, но преди година и половина снимахме документален филм, отразяващ експедицията на български спелеолози в Лаос и тогава имахме великолепна случка, която се превърна в приятен спомен за всички. Бяхме спрели за почивка на един мост, в малко миньорско село, намиращо се някъде в сърцето на джунглата в Лаос. Както си говорехме, чухме зад нас глас: „Ооо, българи! Много се радвам!“ Обърнахме се е видяхме местен мъж, на около 60 години, който с любопитство започна да ни разпитва на чист български „от къде сме, какво правим там, докога сме в Лаос“ и т.н. Оказа се, че когато е бил на 18 е прекарал 2 години в България и се е обучавал на минно дело в техникум в Перник. Този мил човек – Ипенг – пазеше най-топлите спомени за България, а когато заговаряше за Перник, сякаш говореше за Париж… Отидохме му на гости, запознахме се със семейството му и му дадохме почетния прякор „перничанина“. В подобни изненадващи и трогателни истории се крие смисълът на едно снимачно приключение.

 

Кой е любимият ти видео проект, по който си работил и защо?

През пролетта реализирахме един проект – Арт Дъга, разработен от моята съпруга Бояна Минковска. Той беше подкрепен от Национален Фонд Култура и в момента е свободно достъпен в YouTube

Насочен е към най-малките зрители, на възраст между 4 и 7 години и ги запознава с основните видове изкуство по забавен и достъпен начин. Това е проект, в който целият екип вложи много усилия и лични емоции, защото вярваме, че създаването на качествено съдържание за деца днес, е нещо изключително важно. Те са засипвани със съдържание постоянно и от множество източници и наша отговорност е да им предложим нещо стойностно, което също да ги забавлява, но и да развива въображението им, да ги възпитава, да ги обучава… В момента работим върху продължение на тази поредица и се надяваме, освен в интернет, тя да бъде скоро достъпна и в телевизионния ефир. 

 

Има ли проект или клиент, за който мечтаеш да работиш и защо?

Работил съм по най-различни проекти като жанр – риалити формати, сериали, вечерно шоу, документални и рекламни филми, за различни телевизии и продуценти… и не бих казал, че мечтая за конкретен клиент. Разбира се, имам нещо което подготвям от доста време и което може да се нарече „мечтан проект“. В момента съм все още с начална подготвителна фаза, като се надявам в най-скоро време да имам повече новини за споделяне.   

 

 

Ако трябваше да направиш филм за собствения си живот – какво ще е заглавието и къде ще се развива действието?

Ооо, във всички случаи ще е комедия, като може да присъстват и куклени и анимационни елементи… действието ще се развива през зимата (че обичам снегове и студове), много ще се пътува… главен герой ще е едно забавно семейство, в което двете дъщери – истински дами на 16 и 21 – смятат, че родителите им са криндж, но ги обичат… Родителите им също се обичат и си мечтаят за къща на село, а кучето и котето постоянно се хапят на заден план. Всичко тече сравнително нормално, докато един ден, семейството открива, че хладилникът им всъщност е машина времето! И тогава… Разберете останалата част от историята – в кината. 

 

Какъв съвет би дал на някой, който сега започва да се занимава с видео продукция? Какви грешки да избягва и над какво да се фокусира?

Трудно е да се даде общ съвет, защото днес всичко е много по-различно от времето, когато аз стартирах в занаята. Днес съдържанието се „консумира“ по много по-различен начин, създаването му е много по-достъпно и съответно конкурентната среда е много по-развита.

Но… каквото и да се случва в новия дигитален свят, в основата на всичко е историята – какво искаме да разкажем. Добрата история не се интересува толкова от технологиите – аналогови, дигитални, виртуални… Фокусът винаги трябва да бъде върху историята, а не върху средствата, с които искаме да я разкажем на зрителя.

Хората Oбичат Urban House Studio

Най-доброто студио в София! Винаги е удоволствие да записваш там. Страхотна атмосфера, невероятни хора и оборудване.

Георги Иванов клиент

Страхотна комуникация с хората от екипа в студиото. Чист професионализъм. Благодарим на Мелина и Неди, и на всеки, който е замесен.

Аделина Рудова артист/музикант

Беше наистина удоволствие да записваме в Urban House Studio. Екипът от усмихнати професионалисти направи преживяването още по-незабравимо и резултатите бяха невероятни. Благодаря ви, ще се върна отново! :)

Ели Александрова артист/музикант

Най-доброто студио!!! Определено препоръчвам! Песента стана за по-малко от седмица и е перфектна! ☺️☺️

Роби Азалиа артист/музикант

Прекрасно студио. Неди е великолепен, работата е прекрасна и магията на чистата любов, която се случва в Urban House е невероятна. Опитайте, дори да нямате нужната смелост, и ще научите много за музиката и за себе си.

Добрин Юнгарев артист/музикант

Имах невероятно преживяване! Студиото е наистина невероятно и професионално. Хората от екипа - усмихнати и мили и знаят какво правят. Наистина много го харесах.

Ива Тодорова артист/музикант

Горещо препоръчвам звукозаписното студио. Момчетата и момичетата, техниката, качеството и отношението са на най-високо ниво и е удоволствие да се работи с тях!!!

Петък Бултрас

Приятно студио с усмихнати лица, които определено влагат старание в работата си. :) Харесва ми!

Силвия Ангелова

Много добри професионалисти! Работят бързо и качествено. Силно препоръчвам! :)

Венцислав Дуков

Прекрасни, такантливи млади хора! Очарование и удивително време пекарано с тях в звукозаписното студио! Ще се възползвам пак! Удивете се и вие!

Възраждане - Касис ООД

Мотивирани и вдъхновяващи хора. Безспорни професионалисти. Благодаря им сърдечно!

Илиана Христова

Това е едно от най-добрите звукозаписни студия в София.Супер модерна техника в съчетание с абсолютно професионален екип и атмосфера винаги води до отлични резултати.

Гергана Рускова

Добро местоположение, много приятен екип, висококачествено студийно оборудване и чудесно място за записване на музиката! Силно препоръчвам!

Иван Иванов

Чудесно звукозаписно студио с приятелски настроен персонал. Лесно е да се намери, добро оборудване, определено бих го препоръчал!

Joanna J.

Ако все още обсъждате, кое е най-доброто звукозаписно студио за вас - Urban House е точното място! Наистина приятна атмосфера!

Михаела Стефанова

Най-доброто звукозаписно студио с модерно оборудване и професионален персонал.

Мария Севова

Подкрепи ни

Помогнете ни да съберем средства за нашата "Стипендия за звукозапис”. Предоставяме безплатен запис, микс, мастъринг и продуциране на талантливи български изпълнители. Искаме да осигурим поне 10 стипендии всяка година, така че всяка дарена сума е важна, независимо от размера. Благодарим на всички, които ни помагат.
Или по банков път

Urban House Studio Newsletter

Разбирай първи за всички наши нови инициативи, услуги и дейности!
Няма да прекаляваме с кореспонденцията, обещаваме :)

Контакти

Адрес: гр. София, бул. Христо Ботев 89

Телефон: +359 8820 43522

Мейл: [email protected]

Затвори